
Fansin, 228 s A5, en jävla CD medföljer, $7.95, december 2000 p. O. Box 3061 Seattle, WA 98114 Amerikas Förenta Stater yeti@nobrow.org www.nobrow.com/yeti |
Yeti#1
När jag för drygt tio år sedan började läsa amerikanska fansin så fanns det två innehållsmässigt likartade konkurrenter på den allmänkulturella arenan att tillgå: Forced Exposure och Chemical Imbalance. Båda skrev de om sinnessjuk musik, bra serier, s k kultförfattare och om andra fansin, och blandade upp det med enstaka texter åt det lite mer litterära hållet. I Forced Exposure odlade redaktionen en störtskön, cynisk, formuleringsglad stil som var inspirerad av Richard Meltzer, en stil som i sin tur sedan influerade Johannes Nilsson. Vissa Forced Exposure-skribenter gick sedermera vidare till fortsatta karriärer på så pass välrenommerade publikationer som The Wire och Bananafish. Chemical Imbalance å sin sida odlade en mer akademisk stil, som även kom till uttryck genom att de utvidgade sitt fokus till att även inbegripa frontalgestalter inom hela 1900-talsavantgardet, inklusive även gångna tiders kultförfattare och dammiga surrealister. Den torrare, mer nördigt faktaspäckade stilen, tillsammans med det gubbigare innehållet, gjorde att Chemical Imbalance alltid kändes som en Tommie Steele vid sidan av Forced Exposures Elvis, men jag läste blaskan ändå, trots att CI-redaktören Mike McGonigal mobbades stenhårt i det redaktionella materialet i Forced Exposure (jag sa ju att de var en influens på Johannes!).
Av diverse orsaker så upphörde den på sedvanligt fansinvis oregelbundna, men ändå, utgivningen av både FE och CI några år in på 90-talet. Forced Exposure lever kvar som postorderservice, men Chemical Imbalances undergång berodde på att Mike McGonigal satsade på en karriär som heroinist i stället. När han 1996 kom fram ur heroindimmorna med ett comebacknummer av Chemical Imbalance så fick man en känsla av att han snarare gjort tidningen för att bevisa att han var drogfri och för att få tillfälle att vädra en del material som nu fått ligga till sig ett slag än för att han egentligen var speciellt intresserad av att ge ut ett aktuellt, allmänkulturellt fansin. Sedan dess har han försörjt sig som frilans för diverse tidningar, mest såna mer eller mindre "alternativa" gratisnöjesveckotidningar som finns i parti och minut där borta i Staterna, men även för en del garanterat trista mainstreamtidnskrifter. På sistone har han börjat hor-skriva för amazon.com, men som tur är investerat pengarna han tjänat i att ge ut sitt nya fansin Yeti. Även om själva formatet är annorlunda (bok i stället för magasin) så känner man till fullo igen innehållet från Chemical Imbalance när den var som bäst. Här finns i och för sig en del hyfsade serier (James Kochalka, Brad Johnson), alldeles för många totalt ointressant bilder (foton från Olympia, illustrationer av nån gammal död stofil), en del intervjuer, i allmänhet kanske lite väl korta och torra (i Chemical Imbalance var intervjuerna i och för sig torra, men de kändes mer som huvudrätter än som cocktailplock), men i de flesta fall samtalas det med intressanta personer, som t ex Terry Riley, Träd, Gräs och Stenar, Mike Kelley och hans konstnärspolare i experimentmusikgruppen Destroy All Monsters, vars ryktbarhet aldrig nått upp till den som konstnärerna nått upp till på egen hand, är inte världen orättvis så säg? Men det som framför allt fångar mitt intresse är givetvis det mest fansin-aktiga materialet: en alltför kort genomgång av den säregna musikgenren lo-fi-black metal, en skildring av en vistelse på avgiftingshem för narkomaner, ett utdrag ur en roman där en ung tjej flyttar till Florida och livnär sig på att vara S/M-sällskapsdam, en lång artikel om den besynnerlige kufen Harry Smiths liv (i och för sig verkar denna artikel bygga på exakt samma stoff som The Wires utmärkta genomgång av mannens liv och karriär och som trycktes drygt ett halvår innan Yeti, men några av mannens fältinspelningar av fallande regn är inkluderade på den medföljande CD:n, så seriösa Harry Smith-fans borde föredra denna utgåva) samt ett reportage från det av strålning från kärnvapentillverkning utsatta samhället Oak Ridge i Tennessee. Jag har bara orkat spela CD:n en enda gång, men den lät väl okej. Så vitt jag kunde minnas var det fråga om typisk vit indie som den låter år 2000: lite glitch, lite kraut, lite gitarrpop. De flesta inspelningarna hade nåt slags koppling till innehållet i fansinet. På det hela taget en trevlig liten utgåva. FJ
|