Bok med skämtteckningar, 96 s sv/v. Optimal Press, maj 2000. |
Daniel Ahlgren: Härda ut
Vid en viss tidspunkt i slutet av mellanstadiet började mina klasskamrater genomgå en transformation. Det började med klassens lågpresterande bråkstakar, men spred sig under högstadiet till de flesta övriga i klassen. De började vara ute på nätterna, hänga vid den lokala korvkiosken, ordna föräldrafria fester, åka på logdanser m m. De skroderade om hur fulla de hade varit, hur de hade kräkts och svinat. Detta gjorde mig naturligtvis moraliskt upprörd, de drack sprit! Så fick man ju inte göra!! Om bara deras föräldrar fick veta! Vänta bara!. Men naturligtvis skipades aldrig någon gudomlig rättvisa, det enda som hände var att jag framlevde de närmaste tio åren som gravt socialt handikappat ufo, medan mina forna klasskamrater framlevde sin ungdom med att supa, knulla och vara som folk.
När jag läser Daniel Ahlgrens verk i allmänhet och "Härda ut" i synnerhet känner jag snabbt igen hans världsbild från mina egna mörka år, framför allt högstadiet. Samma förakt för vanligt folk, samma gammaltestamentliga attityd gentemot alkoholkonsumtion, samma anala värdesättande av skivor, böcker och serietidningar över social samvaro. I sina seriealbum har Daniel gjort sitt bästa för att på olika vis berätta om erfarenheten av att känna sig utstött och alienerad i grundskolan och gymnasiet. Allt efter att han hållit på har han blivit mer och mer duktig på att berätta om just det. Fast på något egendomligt sätt har han alltid hållit igen, han skildrar alienationen som om den vore självklar, han försöker aldrig förklara varför hans huvudfigurer är socialt autistiska, eller varför personerna i deras omgivning beter sig som de gör. Även om han är en hejare på minspel, kroppspråk och berättarteknik är han fullkomligt renons på t ex Mats Källblads förmåga att skildra ett socialt sammanhang eller Åsa Grennvalls vilja att analysera sitt eget beteende. Detta hindrar ju inte att det finns ett visst sadistiskt nöje i att läsa hans serier ändå, även om jag misstänker att det inte riktigt är Daniels avsikt att läsaren ska skratta ÅT honom. Hur som helst, om nu någon hade trott att Daniels stenhårda nischande av sina serier på den semi-lukrativa "Sura Cure-Bosse i Bollebygd"-marknaden bara var en övergående fas, så får denne sina förhoppningar pulvriserade av print-on-demand-boken "Härda ut". I skämtteckningar och enstaka serier, varav några få tidigare publicerade i diverse amatörserietidningar,
låter Daniel oss läsare få ta del av hans åsikter och ideal. I mångt och mycket är denna bok det manifest på vilket alla hans serier bygger. Några centrala idéer: Mycket känns igen från det jag beskrev från min egen tid som olycklig ovan, men Daniel driver teoribygget än längre, mot ett allmänt förakt för vanligt folk, med förespråkande av eutanasi och dödsstraff för snart sagt varje beteende som inte faller Daniel på läppen som slutpunkt. Under läsningen blev jag först arg över hur korkad och inbilsk Daniel är, men sedan, efter något femtiotal sidor av självmotsägelser och en hejdlös brist på empati och verklighetsförankning insåg jag att skillnaden mellan Daniels s k skämtteckningar och folk som klistrar upp fullklottrade lappar på stan enbart ligger på det rent formmässiga planet. Innehåll smässigt går det på ett ut. Det ständiga bruket av nazismen som exempel på nåt avskyvärt, ett varnande exempel att jämställa pöbelns lågpannade fasoner med, kombinerat med ett mörkbrunt förespråkande av dödsstraff, ofrånkomligt personligt ansvar för alla brottsliga handlingar och benämningen av vissa personer som "ohyra" gav upphov till många glada skratt. När jag väl nått den insikten kunde jag fascineras av Daniels befängda ställningstaganden, som en resa in i en djupt störd persons föreställningsvärld.Sjukdomskonst på högsta nivå.
Daniel står verkligen kvar på samma mognadsnivå som han hade i grundskolan, en mognadsnivå som i och för sig då sannolikt var högre än hans klasskamraters. Sedan dess har han bara suttit hemma och funderat fram fler och fler argument för hur rätt han har och hur dumma alla andra är i stället för att försöka förstå andra människors tankar och beteenden. När jag väl nått bokens slut fylldes jag av en sorts tomhet. Man kanske borde tycka synd om honom i stället? Men det tar faktiskt emot rätt rejält. Daniel varken visar eller inbjuder till människokärlek eller medlidande, och hans tankekedjor leder fram till en enda slutsats. Han verkar vara bortom all hjälp. Så varför dra ut på det, Daniel? Rep eller tabletter? FJ |