Seriealbum, 368 s A5, $7.95. Augusti 2001. Hemsida |
Expo2001
Small Press Expo är ett mycket uppskattat evenemang som äger rum på den amerikanska östkusten i september varje år. En småskalig mässa för små serieförlag där en gemytlig stämning råder och de så kallade Ignatz-priserna delas ut till förtjänstfulla serier. I samband med mässan brukar även denna tjocka antologi ges ut, där flera av tecknarna som kommer till mässan bidrar med serier och donerar sina honorar till en fond som bekostar rättegångs- och advokatkostnader i serierelaterade yttrandefrihets- och obscenitetsmål.
Just år 2001 ställdes mässan vad jag förstår in p g a händelserna i New York, men antologin hann komma ut som vanligt innan de där husena störtade samman. Antologin brukar vara rätt svajig, och just denna utgåva hör till de svagare. Idén är att blanda några namnkunniga dragplåster för att få boken såld, och sen fylla ut med folk på amatör-nivå so får visa upp sig för en större publik. Denna gång är det stora dragplåstret en del färgsidor av självaste Art Spiegelman, där han hyllar Charles Schultz med den äran. På pluskontot placerar jag också Johnny Ryans mycket roliga pedofilserie som lätt hade platsat i självaste Megapyton, snarare än i Ryans egna, halvroliga tidning Angry Youth Comics. Man behöver inte precis leta med ljus och lykta efter serier av James Kochalka eller James Henderson, men vi får ännu mer av dem här, och det är bara att tacka och ta emot. Men sedan är det blekare. De allra sämsta tecknarna står djupt nere i muggiga mainstream-träsk eller är för kassa för att kunna hantera de Chris Ware-inf luenser som de lättvindigt tagit till sig. Och de flesta av de näst bästa serierna kommer från folk som jag vanligtvis brukar räkna till det amerikanska b-laget, som Ron Regé, Dave Lasky och Matt Madden. Det faktum att den för mig tidigare okända Robyn Chapmans föga originella vardagsberättelse om en dag på McJobbet hör till höjdpunkterna säger en del om nivån på de nyare talangerna. Den förra expo-volymen innehöll en hel del intressant och genomarbetat artikelmaterial, plus presentationer av de medverkande. Denna gång saknas presentationer helt och hållet, och vi får i stället korta intervjuer med flera av de medverkande. Intervjuerna verkar ha utförts via e-post och går i stort sett ut på att folk får svara på samma frågor om vad de tycker om mässan (alla är naturligtvis lika positiva). Expon har vissa internationella ambitioner, så Willem från Holland, Blutch från Frankrike och Thomas Ott från Tyskland presenteras med varsin artikel plus serie. Men presentationerna är korta, och till råga på allt har Otts serie redan gått i Galago.
Känslan av hastverk och andrasortering är ofrånkomlig, och då kan inte ett stiligt Dan Clowes-omslag, ett lågt pris och enstaka bra inslag rädda skutan från att kapsejsa.
Fredrik Jonsson
|