84 sidor A4, 50 kr.
Juni 2002. Tidningen Sex, Kvarngatan
4, NB, 118 47 Stockholm
|
Sex#1
När jag skulle till RFSL:s öppna mottagning
för att testa mig för HIV och Hepatit C kunde dom tyvvär inte hjälpa mig idag.
Jag har nämligen fyllt tjugofem, och är därför knappast att betrakta som
”ungdom” längre. Och nästa år dras rabatterna på SJ in. Jag antar att jag får
vad jag förtjänar. Numera försjunker jag hellre i breda nationalepos än snortar
tjack på lokal. Rena slöseriet att bo i Stockholms innerstad. Med andra ord
börjar jag bli ganska främmande för vad som ”gäller” (om det gamla uttrycket
fortfarande är i bruk). Och sen Lokko & co lade ner verksamheten har det
varit ont om facit i det här landet. Därmed är manegen krattad för tidningen
SEX. Och dom har lärt av sina föregångare. ”Det handlar om att våga svettas och
ge sig hän. Och för oss är det sex”, förklarar ledaren, och fler än jag torde
väl känna en fläktande vindpust från dom armar som viftades så innerligt under
nittiotalet. Skönt att redaktionen inte författat mer än ledaren och en och
annan ingress. Resten är uteslutande intervjer, presenterade i det överlägsna
formatet ”fråga - svar”, och det är förstås skönt när förhörsobjekten själva
får komma till tals istället för att tolkas av en ”journalist”. De övergrepp
som brukar kallas ”redigering” tycks också lysa med sin frånvaro. Fanzinismen
är med andra ord äntligen här i slickat magasinformat, och det borgar ju för en
högtidsstund på toaletten. Vad som gäller sommaren 02 är för övrigt Anders
Tegnér, upphittat-fanzinet ”Found”, JT Leroy, fotografen Jamel Shabazz, tysk
electro, serier, några moderiktiga typer från New York samt diverse nördar. Det
vanliga alltså, med serier och White Trash som tidens smaktillsats. Jag, som
därmed är så nutida man bara kan bli, här därför suttit här och väntat på mitt
telefonsamtal från Ika Johanneson, på
det att jag äntligen får bre ut mitt oredigerade majestät i tidningstryck. Men
det verkar inte bättre än att tiden min redan är förbi. Gosse, det går snabbt
här inne! Jag var hipp ett halvår, vad gjorde jag av det? Jag var pank, sökte
jobb och slutade knarka. Tråkade helt enkelt bort min tid i rampljuset. Tack
och godnatt. Nästa mål blir ”folkkär”.
Om White Trash-estetikens ökande popularitet
är embryot till den överteoretiserande postmodernismens äntliga död och
klassmevetandets återuppståndelse eller bara ännu en snabbt exploaterad
modefluga ska annars bli intressant att se.
Johannes Nilsson
|
”Bok”, 40 2 A5, pris oklart. Maj 2002. per_thorn@yahoo.se Storno förlag c/o Thörn, Helgonabacken 6, 451 32 Uddevalla |
Kändisar som jag har delat ut post till
Pär Thörn är en gammal kämpe som rört sig just
bortom seriefandoms utkanter, nätt och jämt över rågången emot industrifandom, i
flera år nu, och främst utmärktesig med sitt minnesvärda fansin Storno. Nu,
efter en period som frilansande fansinist kommer hans debutbok. Eller, debutbok
och debutbok, det rör sig om en tunn antologi där Thörns insats är redaktörskap
och viss medverkan. Thörn jobbar som brevbärare, och har dels skrivit några
sidor självbiografisk prosa om sin brevbärarvardag och dels lämnat lappar till
de adressater han kände igen namnet på där han bett om bidrag till antologin.
Det har blivit en rätt brokig samling bidrag: En lång, rättshaveristisk text av
Jerry Martinger, dikter av Thomas Mera Gartz, bilder av John Andersson m m. Men
mest fick jag ändå ut av Thörns egna bidrag; självbiografiska prosafragment med viss socialistisk karaktär.
På det hela taget ett ganska bra
fansin, som dock kanske skäms en liten gnutta av att det givits en grafisk form
som liknar bokens, med de pretentioner som vidlåder det formatet.
Fredrik Jonsson
|
Bok, 82 s.Utslag april 2002. utslag@swipnet.se |
Lars Hillersberg: Brottas med grisar
Det här är en väldigt trevlig och intressant
bok som satirtecknaren och undergroundveteranen Lars Hillersberg gett ut själv,
om den hetsjakt han utsattes för i borgerlig media för nåt år sen. Upptakten
till hela grejen var att regeringen för en gångs skull fattade ett vettigt
beslut och bestämde sig för att ge Hillersberg konstnärslön. Förvisso kan man
diskutera det riktiga i det här, från perspektivet att demokratiska regeringar
som inte kan tysta sina häcklare med vapenmakt istället gör det genom att fösa
in dem under sin varma kappa, som när Göran Persson bjöd in Attac till samtal
innan EU-toppmötet. Nåväl, det var inte därför Hillersberg blev angripen av en
rad nedpissade liberaler, utan för att han vågat angripa det heligaste av det
heliga, det stora tabut inom svensk utrikesdebatt, nämligen Israelfrågan. Gubbe
efter gubbe började hojta om antisemitism och judehat, att Hillersbergs porträtt
av mördare som Golda Meir, Barak och Sharon var rasistiska
bara för att han överdrev den nasala anatomin. Dessutom
menade man att Hillersberg sympatiserade med Ahmed Rami för att denne mer eller
mindre snott en Hillersbergteckning som omslag till en av sina böcker. Guilt-by-association på bästa
McCarthy-manér. Jag minns själv att jag med allt större feberfrossningar
öppnade DN-kultur och dagligen kunde läsa svinaktiga påhopp från bland annat
Per Ahlmark (som det för mej är ett mysterium att ingen haft ihjäl än). Någon
endaste gång fick Hillersberg svara på angreppen, och då i nedklippt form.
Debatten slutade väl i något slags intet, Hillersberg fick behålla sina pengar
men i gengäld hade de som skrek högst lyckats lura i en massa folk att det
närmaste man kunde likna Hillersbergs teckningar med var skämtteckningarna i
tyska nazitidningar från 30-talet. Det säger ganska mycket om vilken nivå
debatten om palestinafrågan ligger på, i alla fall i borgerlig media. Föga
förvånande, då DN-kultur en tid innan Hillersbergaffären hade en stor debatt
där man verkade komma fram till att antisionism i stort sett var det samma som
antisemitism.
"Brottas med grisar" sammanfattar
"Hillersbergfejden" som författaren skämtsamt kallar den, med
hänsyftning på Strindberg. Hillersberg berättar om turerna med underhållande
och satiriskt språk och citerar alla de viktigaste inläggen. Dessutom bjuder
han på en drös av det som debatten alltså handlade om, hans teckningar, så vem
som helst kan avgöra om karln är rasist eller bara en obekväm satiriker. Visst
är layouten hemsk, men det ger en ganska skön undergroundkänsla. Och
underground är vad Hillersberg är om något, kanske inte nu för tiden men han
har fanimej varit det, mer än vad någon nutida posör kan kalla sej, må denne
syssla med debutromaner eller hiphop eller vad fan som helst. Om Israelfrågan
inte rör er i ryggen (kallhamrade as) så borde ni i alla fall vara intresserade
av att ta del av ett stycke svensk undergroundhistoria. Jag vet inte riktigt
var man kan köpa den här boken men det är ju så det ska vara också. Kör vidare
för fan Lars, hugg mera; de blöder redan i ryggen.
Henrik Bromander
|
|