Seriealbum, 64 s, hårda pärmar.
Optimal press
september 2002.


Anneli Furmark: Labyrinterna

När jag läste Anneli Furmarks skildring av sin kommunistiska ungdomstid i Galago för nåt år sen kommer jag ihåg att jag blev väldigt glad, ja nästan lyrisk. Serien kändes som den var på riktigt, och den var dessutom en skön andningspaus från alla 25-30-åriga slackers som berättar vilka lunchalternativ de har för dagen och hur tråkigt det är att aldrig få knulla. För mej framstod Anneli Furmark nästan som en kärringvariant av Mats Jonsson, och det finns ju sämre saker att göra What if-scenarier av. Ett tag senare läste jag en annan serie av henne som handlade om tonårskärlek, och den var nästan lika bra, om än mycket mer standardiserad. Sedan dess har jag inte sett så mycket av Furmarks serier, och Galago återgick till att bli samma CP-tidning som vanligt.

Det var därför väldigt kul att få läsa hennes debutalbum, som kom ut till årets bokmässa. "Labyrinterna" innehåller de ovan nämnda serierna, som fortfarande är de bästa, plus ett par andra, av vilka den mest minnesvärda är en lång, finstämd skildring av en resa till Grekland. Visst märks det att Furmark inte hållit på med serier hela sitt liv (det står att hon började "på allvar" 1999), främst är berättartekniken klumpig på sina ställen och en del onödiga förklaringar i texten kan bli väl jobbiga. Teckningarna är dock väldigt fina, det är så här serier ska se ut.

Eftersom en formulering i min förra recension rörde upp känslor hos vissa feministiskt präglade läsare kan jag ju också ta tillfället i akt att säga att jag visst gillar ett par av de kvinnliga serieskapare som Optimal gett ut. För de intresserade kan jag göra en lista: Karna Rusek, Coco Moodyson, Åsa Grennvall, Anneli Furmark. Att jag gillar dem betyder inte att jag tycker de är bäst i hela jävla världen och förtjänar att få ge ut skitmycket album. Så länge serierna är bra skiter man ju i könet, det borde alla göra men så är det kanske inte. Nåväl, det här är ett bra album i alla fall: köp eller låna.

Henrik Bromander






Roman, 107 sidor pocket. Vertigo maj 2002


Anastasia Wahl: Den Vidrige

Det hars spekulerats en del i den borgerliga pressen om vem som hukar bakom pseudonymen ”Anastasia Wahl”. Jag är dock fullt beredd att respektera författarens anonymitet och ägna mitt utrymme åt själva verket. Efter avklarad genomläsning har jag svårt att finna Pocket Shops beslut att inte saluföra ”den här sortens litteratur” varken förvånande eller upprörande. Med så många köttiga mord och avancerade sexakter inträngda på dryga hundra sidor får man räkna med något begränsade distrubutionsmöjligheter. Har Vertigo månne tagit kontakt med några av landets alla porrkrämare? Med tanke på prosans många beröringspunkter med dom rikligt illustrerade noveller den intresserade finner i våra pornografiska magasin borde ”Den Vidrige” passa väl i utbudet. Många kukar som insisterar på inträde till flämtande äntarmsöppmningar, med andra ord. När karaktärerna inte ger vika för sin pockande sexualdrift ägnar dom sig gärna åt överdrivna våldsamheter av alla de slag. Vore det inte för det drivna språket kunde man misstänka att Anastasia Wahl är en fnittrande grabb på tretton jordsnurr. Men dom aningen trötsamma excesserna i våld och sex till trots: ”Den Vidrige” är faktiskt något för dagens av drillade stipendiater och postmoderna runkpellar ockuperade svenska litteratur så ovanligt som underhållande lektyr. Och läser man av andra skäl än underhålling förtjänar man sannerligen en burdus påhälsning där solen aldrig skiner från det könsorgan som givit boken titel. Satiren är förvisso bara så skarpslipad som baxidan marknadsför när det vankas politiskt korrekt gruppsex i anarkistkollektivet ”Humlan”, men berättarglädjen står högt i tak även genom verkets mindre stringenta partier. Den runkabilitet vissa seriefans utlovat har jag dock svårt att utvinna, och jag har minsann gjort ett ärligt försök.

Johannes Nilsson






Fansin, 40 sidor A5. 10 kronor till Christian Bengtsson, Torsgatan 10, Skogsby, Färjestaden, Öland.


Drömmen om min svågers radhus#9

Pontus Lundkvist lär ha sagt att Rille Bengtsson är den nya jag. Var jag verkligen så usel? Så valpig, så fjollig? Jag läser under största ansträngning. En del insikter besitter han. Som den lilla dialogen på baxidan: "-Hur går det med ditt skrivande? - Som du ser. - Så världen är inte riktigt redo för dig? - Nej, just det, världen är inte riktigt redo för mig...".

Men han har mycket att lära. Och ett liv att leva.

Johannes Nilsson






Serietidning, 68 s, $4.95. Juni 2002. Top Shelf Productions, PO Box 1282, Marietta, GA 30061-1282, Amerikas Förenta Stater.


Tony Consiglio: Double Cross: More or less

Staffan i kassan på Staffars serier brukar klaga på att det inte kommer så mycket serietidningar som det gjorde under den vardagsrealistiska seriens gyllene år i början och mitten av 90-talet. Givetvis har han rätt: Clowes, Bagge, Doucet, Seth, Matt och allt vad de heter ger ut nya serietidningar med allt glesare mellanrum, nya talanger debuterar i allt långsammare takt och de flesta ledande tecknare satsar snarare på att ge ut fina, tjocka och bra samlingsvolymer än på simpla serietidningar. Vilket i och för sig är i sin ordning, det går att komma längre med seriemediet än att skildra sina egna runkvanor över 24 sidor en gång i halvåret. Men jag kan samtidigt förstå Staffans invändning: Utan en stadigt utkommande Hate eller Eightball är det svårt att locka ens bleksiktiga seriefans till regelbundna besök i en trång och rörig seriebutik.

När jag nu läser Tony Consiglios första tidning kommer jag helt osökt att tänka tillbaka till den där nyss förflutna dåtiden när serietidningar faktiskt kom ut. Consiglio inte bara arbetar i den där härligt livskraftiga navelskådartraditionen, han kramar ihjäl den. I den långa berättelsen i Double Cross ekar skitjobbsskildringar och enkla teckningar från Jeff Levine,  självömkan från Ivan Brunetti, porrmissbruk från Joe Matt, skrönor från Mary Fleener och sitcom-dramaturgi och familjeskildring från Bob Fingerman. Sidorna har visst tidigare publicerats i Consiglios fansin, som jag av nån anledning missat helt tidigare. Lite synd, för Double Cross är underhållande läsning, även om den är lite lättviktig. Det känns som att läsa en Ivan Brunetti utan dennes bråddjup och besatthet. Inte lika bra som Schizo eller ens Minimum Wage, men väl värt en slant när man står där framför hyllan med nyinkommet och letar nåt att köpa för att det inte kommit nån ny Eightball den här månaden heller. Och Consiglio har en tillräcklig koll på hantverket för att kunna blomma ut till en kraft att verkligen räkna med när han kommer på nåt lite mer originellt att berätta om.

Fredrik Jonsson