 Fansin, 116 s, exotiskt jänkarformat som är bredare än A5.
$20.00+ 5 dollar för extra
transportkostnader till oss i den fria världen.
Augusti 2002.
Daniel K. Raeburn, 5046 S. Blackstone
No. 3, Chicago, IL 606615-3006, Amerikas Förenta Stater |
Dan Raeburn: The Imp#4
Frilansskribenten
och formgivaren Dan Raeburn har i ett antal år givit ut The Imp, där han i varje nummer bjuder på en essä om
tecknade serier. Tidigare nummer har behandlat bland annat Chris Ware och Jack Chick. Denna gång är
ämnet en ny och väldigt cynisk sorts mexikanska serier som de flesta har i
bästa fall blandade känslor inför.
Denna typ av serietidningar kallas för historietas, och påminner till såväl format
som innehåll starkt om de krigsserietidningar som den mystiske M. All på
”Pingvinförlaget” gjorde tillgängliga i svenska pressbyråställ under delar av
70- och 80-talet. För spädgrisarna i läsekretsen kan jag berätta att dessa
tidningar var små till formatet, kanske brett A6, kostade hälften av vad en vanlig
serietidning kostade och var slafsigt översatta från snabbt och sterotypt
tecknade, kryptofascistiska originalutgåvor som producerats för en medellös
engelsk arbetarklass. De hette saker som ”Actionserien”. Skillnaden mellan de
gamla krigsserietidningarna och mexikanska historietas av idag är att de
sistnämnda riktar sig mot en lite äldre, men lika medellös, publik, och
dessutom i ett land som präglas mer av machismo och katolicism än av forntida
imperiebyggande. Så vad tror ni då att dessa serier handlar om? Sex, givetvis.
Sex, våld och dubbelmoraliserande. Men det bör understrykas att dessa seriehäften
inte avsedda som pornografi. Snarare är de tänkta att vara den nöjesläsning som
porrkonsumenten vänder sig till när han torkat av snasen och inte orkar slå på
TV:n. I essäns inledning skriver Raeburn entusiastiskt om hur fruktansvärt
underhållande dessa serier är, och hur en del av attraktionen för honom är
deras ursprung i ett pre-ironiskt samhälle där värderingar är fasta och
familjer håller ihop. Den hejdlöst sensationalistiska populism som är
ledstjärnan vid dessa seriers tillkomst hjälper väl också till i viss mån.
Karaktärerna är cyniska, själviska och depraverade, tuttarna enorma, ingen
handling för pervers och slutscenerna alltid lyckliga. Kort sagt: de är för
många amerikanska hipsters ännu en helt hejdlös företeelse att kulta loss på, i
stil med Jack Chick-traktat, Rush Limbaugh eller Jerry Springer.
Men Raeburn nöjer sig inte med att vältra sig i skräpet, utan åker med sin vanliga
hängivenhet hela vägen till Buktveggascheele för att förklara hur den
mexikanska serieindustrin kunde gå från att producera sedesam underhållning för
hela familjen till att pumpa ut spekulativ, våldtäktsförhärligande dynga. Det
handlar i mångt och mycket om att i ett hårdnande samhällsklimat kompensera för
sviktande upplagesiffror och konkurrens från TV, bio och utländska serier genom
att rikta sig till köparnas allra lägsta instinkter. Kvällspressmanéret känns
igen, men med lite andra förtecken, eftersom samhälle och kultur nu är så pass
annorlunda där borta.
Givetvis lyckas Raeburn också spåra upp några av de personer som arbetar med att
producera dessa serier och därmed förse hela Mexiko med kvalitativ
underhållning. De flesta tecknare ritar minst en 80-sidig serietidning i
veckan, för en bra lön men med löjeväckande långa arbetsdagar. Givetvis arbetar
de professionellt! Många av tecknarna är egentligen väldigt duktiga, och vissa ritade
välgjorda, populära och respektabla massmarknadsserier under seriemediets
svunna storhetsdagar under 50-, 60- och 70-talen.
Över huvud taget säger essän som helhet väldigt mycket om Mexiko och om Förenta
Staternas järngrepp över den latinamerikanska ekonomin och kulturen. Och den är
ett praktexempel på vad som kan hända i länder med svaga fackföreningar och
utan resurser till en kulturpolitik värd namnet.
Som vanligt med The Imp så har innehållet fått diktera formen. Tidningens
proportioner är desamma som för historietas, den grafiska formen lika braskande, med talrika bildexempel, och naturligvis har en
äkta historieta-omslagsmakare målat ett specialgjort omslag.
Fredrik Jonsson
|

Fansin,
64 sidor magasinformat, 45 kronor.
Svenska Järnvägsklubben, Box 4175, 102 64
Stockholm
|
Tåg
1-2/02.
Hittade
den här hemma hos en storklottrare. “Tufft namn på en grafittitidning“ tänkte
jag. Dom brukar snarare heta nåt med “Street“, “Overdoze“ och “Underground“. På
omslaget ett orört tåg. Så rent.
Det
visar sig dock att det är Svenska Järnvägsklubbens Tidskrift, ett glättigt fanzin
om järvägstrafiken. När skribenterna på sida efter sida utgjuter sig över
förseningar, bristande underhåll, olidliga arbetsförhållanden och järnvägens
övriga sammanbrott präglas naturligtvis tonen av uppgivet mörker och
sammanbiten cynism. På baksidan hånar redaktör Jan Lindahl “Norra europas
fulaste språvagn“, Göteborgs M-21:or, som påminner redaktören om en “dräktig
märr med underbett“. Fanzinverksamhet när den är som allra bäst med andra ord. Och inte illa
som samtidslitteratur heller.
Johannes Nilsson
|

 Seriealbum, 116 s.
Optimal Press, September 2002 |
Coco Moodysson: Coco Platina Titan Total
Det
har sedan länge funnits ett slags formel för hur en ung debutroman ska se ut:
Den ska i grova drag handla om en ung människa som driver runt och letar efter
en fast punkt i tillvaron, berusar sig och har flyktiga kontakter med det
motsatta könet. Den ska kort sagt handla om hur det är att vara ung. En
liknande, men inte identisk, mall har hunnit utvecklas för serietecknare i
starten av sina karriärer. Eftersom det nu är så pass tidskrävande att rita
serier så säger mallen snarare att man ska göra kortare episoder än berättelser
av full längd, och att de ska handla om att vara ung och osäker, förlora
oskulden och ha skitjobb. Möjligen kan detta stoff vara uppblandat med en eller
annan barndomsepisod.
Coco
Moodysson var redan vid fansindebuten en väldigt säker tecknare och berättare,
och hon gör inga misstag här i sin albumdebut. Problemet är att hon inte verkar
ha speciellt originella saker att berätta, utan följer mallen för hur en albumdebut
ska se ut till nästan parodins gräns. De enda gånger i albumet som hon gör sig
oumbärlig är när hon skildrar stadsbons möte med landsorten och när hon
skildrar den tid och plats hon berättar om: Söder, Stockholm, 80-tal. Trots att
tidsmarkörerna
bara dyker
upp i förbigående så väcker de intresse. En förflugen replik som ”DDR är bara bästa landet” känns som att den
kommer från en väldigt avlägsen tid, trots att den uttalades, utan höjda
ögonbryn, i en nyss förfluten dåtid. Genom att begränsa sig till att göra
lösryckta episoder, snarare än en sammanhållen helhet, gör Moodysson exakt
samma misstag som Anneli Furmark gjorde i sitt album: slarvar bort intressant
stoff och uppenbar gestaltningstalang. Det mest intressanta i de erfarenheter
hon valt att skildra ligger i att de ägde rum under en unik tid, då man på gott
och ont kunde kalla sig ungkommunist utan att skämmas.
Jag
väljer att se denna samling halvlånga berättelser som ett gesällprov, en försmak på kommande
stordåd. Ungefär som Daniel Ahlgrens eller David Liljemarks debuter fungerade mer som
nåt slags uppmuntran till fortsatt produktion än som helgjutna album. Nästa
gång vill jag se en lång sammanhängande berättelse, gärna utan explicit
självbiografiska inslag. Doktor Kosmos-citatet på försättsbladet, samt vissa
intervjuutalanden, antyder att Moodyssons enda ambition är att bli läst och
framkalla ett igenkännande hos läsaren. Jag tycker att hon med detta lägger
ribban lite väl lågt; hon har potential att göra mycket mer än så.
Till
sist några ord om albumets utförande. Även om förlaget verkar lägga ner en del
missriktat krut på hårda pärmar på sina album så signalerar de flesta av
förlagets album antingen ”barnbok” eller ”Originalutgåva av fransk vuxenserie
från 80-talet” genom sitt utförande, trots att de innehållsmässigt oftast befinner
sig tre mil därifrån. Detta album, med sina mjuka pärmar, mindre format, högre
sidantal och sparsmakade form, är en mer självklar återspegling av innehållet. Det
tackar vi för.
Fredrik Jonsson
|

|