Amatörserietidningar, 28, 20 resp 36 s A5. 20 kr styck eller 50 för alla tre. Augusti 2002, våren 2003 resp. december 2002.
www.frankrules.nu
fredrik@frankrules.nu

Amatörserietidning, 2 s A4, gratis. Sommaren 2002?
rylander@myway.com

Amatörserietidningar, 20 s A5. December resp. augusti 2002.
lucky_leotard@hotmail.com
info@luckyleotard.tk
www.luckyleotard.tk
Kontaktadress för Heartbreak Express okänd.

Amatörserietidning, 60 s A5, 20 kr. Januari 2003.
Henrik Bromander,
Domherrev. 9, 352 42 Växjö


Soulful Moods of Frank#2
Soulful Moods of Frank#3
Helger
David Rylander: En pamflett med dom bästa serier du någonsin läst
Heartbreak Express
Lucky Leotard
Livets ord#5

Först några blad från den flitige Fredrik Sjöholm. Nummer två av den ”roliga” serien Frank innehåller relativt få seriesidor, resten är så lagom roliga fejkade nyheter om figuren Franks stjärnstatus och sidoprojekt. I nummer tre går det långsamt, långsamt framåt, tack vare mindre textmaterial och ett par självbiografiskt baserade gags.

Tyvärr är de enkla och prydliga teckningarna fortfarande oerhört intetsägande. Den stil Sjöholm ritar i skulle möjligen fungera i en tecknad film, där man kan få det som teckningarna inte säger sagt med ljud i stället, men i serieform är de alldeles för andefattiga. Därför är det inte förvånande att han i den långa serie som finns i ”Helger” låtit en annan kille rita: Jakob Kåreland. Denne ritar i och för sig väldigt fult på fel sätt och påminner mig lite om Martin Reslow, som minnesgoda läsare kanske minns från tidningar som Wurst och MegaPyton. Fula bilder på fula människor, liksom, men eftersom hans figurer faktiskt är människor, och inte Sjöholmska streckgubbar innebär detta teckningar som faktiskt tillför texten någonting. I Helger visar Sjöholm att han är en habil manusförfattare när han får bre ut sig lite i nåt slags Rocky/Hate-land. Han beskriver ragg- och kroglivet i ett svennigt grabbgäng i en rätt trevlig förvecklingskomedi med vissa slapstickinslag. Jag gillar att de klarat att göra en längre, sammanhängande berättelse utan självömkan eller slapp dagboksonani. Till min förvåning en rätt bra tidning, jag kan faktiskt rekommendera ett köp.

”En pamflett med dom bästa serier du någonsin läst” är gratis och innehåller noga räknat fyra seriesidor där David Rylander visar att han är en kompetent tecknare. Synd bara att hans manusidéer bara är rätt torra försök att vara lite rolig.

Heartbreak Express och Lucky Leotard är två tidningar som liknar varandra. De innehåller båda självbiografiska serier om livet i Stockholm som tjej på runt 20. Serierna handlar om att tråna efter killar, att snatta chips på Shell, att gå på popklubb (Lucky Leotard) eller om att ha tråkigt, ragga på festival, ha beredskapsjobb och att leva slackerliv (Heartbreak Express). Danni W i Lucky Leotard är den bättre tecknaren, ja faktiskt riktigt bra när hon lägger manken till, men alltför ofta slarvar hon. Klara Wiksten ritar däremot rejält krattigt i Heartbreak Express, men eftersom jag gillade tidningen så kan jag vara bussig och säga att hennes teckningar i mer prydliga stunder påminner mig om de tidiga numren av Erik Bäcklunds Fikrosima Hädelser. Kanske inte så originella serier, och man behöver inte gå längre än till fansin som Deliriumkatten eller Kattröret för att hitta objektivt sett bättre material, men båda tidningarna gjorde mig på väldigt bra humör. Perestrojkans Sverige har tydligen inte bara skapat strebertecknare, och det finns uppenbarligen fler 80-talister än Sandro Müntzing och Henrik Bromander som ritar serier utan ambitionen att ”sälja in” sina serier till tidningar och ”arbeta professionellt”.

Jag spar det bästa till sist: Livets ord, en tidning som en gång var känd som en halvdan solotidning från Sigge Andersson, den mänsklige skölden känd från tidningar, radio och festivaltält. Men tack vare ett senkommet maktövertagande från Henrik Bromander så är den numera en antologi med stor dominans från den nye redaktören och Sandro Müntzing. Dessa grabbar är inte bara de bästa amatörserietecknarna just nu utan bland de bättre svenska serietecknarna över huvud taget. En annan av de mest lovande framtidhoppen är Karin Hagen, som här bidrar med en exklusiv ensida plus läsarbrev. Simon Gärdenfors bidrar med bidrag till jamserier plus läsarbrev.

Även om de flertaliga jamserierna känns lite bagatellartade går det inte att förneka kraften hos en Henrik Bromander i form. Till höjdpunkterna här hör en subjektiv skildring av en utvescklingsstörd gatumusikants vardag samt den minnesvärda serien ”Anti-Fassy”, som handlar om en svensk böghatande ragga-toastares uppgång och fall. Vissa håller redan den serien för en Bromander-klassiker.

Fredrik Jonsson






Fansin, 48 2 A5, 20 kr. Mars 2003.
promenadefanzine@hotmail.com


Normal Man#2

Fredrik Kullmans allmänkulturella fansin är trevligt och påminner mig om Karlstads stolthet Salvador. Det är samma lite putslustiga blandning av gammal svensk masskultur (James Hollingworth, Sällskapsresan), personligt hållna texter och frisinnade musik- och fansinrecensioner från en skribentstab övervintrade punkare. Kullman har kanske ett litet uns bättre allroundkoll när det gäller val av intervjuobjekt och artikelidéer, men hans språk är å andra sidan klart mer torftigt än Salvadorpossens märgfulla prosa. Fast i Normal Man medverkar å andra sidan den gamle fansinhäxmästaren Per Thörn, i just detta nummer t ex med en välbehövlig, matig och kompetent, intervju med Lars Sjunnesson. Så det blir nog målfoto.

Fredrik Jonsson






Serietidningar, 28 s A6, 30 kr? Seriefrämjandet september 2002/mars 2003 (Morfars verkstad). Box 51, 232 02 Åkarp.


Mats Källblad: Sigvard
Rasmus Gran: Alvaret
Knut Larsson: Morfars verkstad

I franska seriebutiker finns ofta en liten snurra på disken som innehåller små A6-häften, ungefär som tuggummi och tablettaskar placeras nära kassan i snabbköp. Dessa häften utges av det ledande serieförlaget L’Association och kollektionen kallas Patte de Mouche (”Flugtass”). De flesta av det förlagets tecknare har bidragit till denna kollektion med exklusiva kortserier i det lilla formatet, vissa till och med flera gånger. Nu har en ledande serieförening lanserat samma koncept i Sverige, om än i mer blygsam utsträckning, under namnet ”Lantis”. Upplagan är bara 150 ex och distributionen lika skakig som reproduktionen av gråtoner i inlagan. Men ändå, de utgåvor som jag lagt vantarna på så här långt har givit mersmak. Tanken är tydligen att de serier som inkluderas i kollektionen skall ha det gemensamma temat att de utspelar sig på landsorten.

Därför känns det helt logiskt att Mats Källblad efter några minst sagt tveksamma utgåvor i och med sitt Lantis-bidrag återvänder till det han gör bäst. I ”Sigvard” berättar han bara rätt upp och ner om sin morfars bror och hans liv. En fin liten berättelse med ett budskap om sökande efter rötter och hemkänsla som tagen tillsammans med Källblads bidrag till Allt för konsten nästan kan tolkas smått militant. Serien ser ut att vara ritad helt i blyerts, vilket ställer stora krav på tryck och repro, krav som de ansvariga dessvärre inte levt upp till. På flera ställen är det suddigt, och heldragna, tunna pennstreck har en olycklig tendens att reduceras till en rad med grå prickar. Skärpning!

Knut Larssons bidrag är däremot något av en besvikelse, en nästan textlös bagatell vars läckra teckningar igen skäms av den taskiga reproduktionen, låt vara i något mindre grad än för Källblad. Berättelsen är så pass snabbt genomläst och händelsefattig att man som läsare lägger ifrån sig häftet med en stark känsla av ”Var det allt?”.

Däremot måste Rasmus Grans serie vara något av det allra bästa han gjort. Gran har liksom haft två parallella karriärer i och med att han så pass ofta ritat efter Patrik Stigzelius manus. Det är därför lätt att glömma bort hans egna serier. Men i denna lyhörda skildring av familjegruff under en ölandssemester visar han vad han går för, och att han klarar sig bättre utan Stigzelius. Även teckningsmässigt har han tagit stora hoppsa-steg framåt. Teckningarna var ofta lite väl grötigt tuschade innan, men nu har han tagit nåt slags zipatone-emulator med flera gråtoner i rastret i bruk. Det ser inte bara mycket bättre ut än alla hans gamla serier, utan överlever också den taskiga repron i Lantis-serien. Jag ser redan fram emot ett riktigt solo-album från herr Gran.

Fredrik Jonsson