Bok, 591 sidor, $17.00 Da Capo Press, juni 2000. |
Richard Meltzer: A whore just like the rest
För en bredare allmänhet är nog Richard Meltzer mest känd som kompis till den legendariske rocksrkibenten Lester Bangs. Meltzer är även mannen som satte prickar över "ö" i Blue Öyster Cult, och därmed satte en standard i bandnamnsstavning för legioner av klämmiga hårdrocksband. Men det som herr Meltzer verkligen förtjänar ett vanrykte för är hans bångstyriga attityd till själva skrivarbetet. Han började sin skribentkarriär under sina filosofistudier under mitten av 60-talet med det gamla göra det lätt för sig-tricket att skriva universitetsuppsatser om rockmusik, men det råkade bara vara så att tricket då inte hade hunnit bli gammalt alls, utan ledde i stället till publikation i diverse fansiner och strax även boken "The Aesthetics of Rock". Meltzers stil var lika fräck, flummig, kaxig och respektlös som all annan ny ungdomskultur från 60-talets slut. Efter övergivna studier väntade sedan en karriär som skribent på de kommersiella rocktidningar som vid det laget dykt upp. För i och med att Meltzer skrivit en teoretisk bok om rock, långt långt innan nån annan kommit på tanken, okej, halvt på skämt, men ändå, så var han ju en auktoritet, rockjournalistikens anfader. Men när det hade gått så pass långt hade Meltzer redan förlorat intresset för rockbranschen, som redan då hade hunnit bli den utslätade, resultatinriktade aschelbangsbransch vi alla känner till och avskyr. Meltzers frustrerade reaktion på de etablerade bandens djupt rotade estetiska bankrutt var att bete sig som ett svin på "klappa varandra på ryggen"-branschfester, förolämpa intervjuobjekt som han flugits långväga för att träffa, sälja sina recensionsex osprättade innan han skrev recensionen, skriva recensioner av konserter utan att ha orkat släpa sig dit och efter ett tag tog han även för vana att lämna in texter som var menade som uttalade "far åt helvete jävla nollor"-gester åt redaktören. Det kunde vara texter som var fullständigt nonsens, enbart handlade om hur mycket gratisöl skivbolaget bjudit honom på eller innehöll plumpa personangrepp. Det dröjde naturligtvis inte så länge innan han fick sparken/slutade, och sedan dess har han försökt hålla skrivandet om rockmusik på armlängds avstånd och skruva om allt möjligt annat, även om det inte gått så bra alla gånger, med tanke på hans rykte som mannen som skapade rockjournalistiken o s v o s v.
Det är även detta rykte som skapat en efterfrågan på denna bok, med undertiteln "The music writings of Richard Meltzer, author of The Aesthetics of Rock". Meltzer själv är den förste att (i förordet) erkänna att mycket av det han skrev för länge sedan inte står sig speciellt bra, och, liksom för att bevisa detta, har han gjort ett omfångrikt urval som inte visar hans egen produktion någon nåd. Mycket, ja, mer än hälften av texterna i denna bok är antingen amatörmässig dynga som stressats fram för att fylla sidor under press eller dåliga "utmana redaktören"-skämt som inte ens kan ha varit roliga då det begav sig, utom möjligen i pårökt tillstånd. Jag skulle gå så långt som att med emfas hävda att Meltzer inte började lära sig skriva förrän i höjd med punken, och när vi nått dit är vi redan halvvägs in i boken. Man förundras över hur Meltzer uppnått en sådan ryktbarhet och klassikerstatus. Min egen tolkning är att det mer handlar om att Meltzer nått en publik för sina intentioner snarare än för vad han egentligen skrev. Det som givit honom en kultpublik är hans attityd, som var total punk redan innan tio år innan fenomenet fanns. Sedan har han influerat t ex skribenterna på Punk Magazine och Forced Exposure, och på så sätt varit medansvarig för att skapa den respektlösa amerikanska fansinprosan såsom vi känner den i dag. Vidare så vill jag inte på något sätt ta heder och ära av honom, för när han är i form så är han riktigt, riktigt bra, även om han kanske inte är så mycket för kissnödiga Greil Marcus-fans av Jan Gradvall-snitt (dessa bör snarare läsa Tim Ellison). Hans texter om t ex den bortgångne vännen Lester Bangs, hans motstridiga känslor inför Rodney King-upploppen eller den själsliga öken som går under namnet Centrala San Diego är personligt hållna, avspända små mästerverk. Men de har inte så mycket med musikjournalistik att göra. Men den text i boken som träffar hårdast är ändå den långa, långa "Vinyl Reckoning", där han utan större åthävor går igenom sin skivsamling. Nu ringer säkert Nick Hornby-klockor i öronen på vissa läsare, men de har fått allt om bakfoten. Meltzer är ingen anal samlarnörd; han går igenom sina skivor för att kolla vilka han ska göra sig av med, och skriver om vissa av dem, och då farmför allt om de minnen de triggar. På detta sätt skildrar han sina upplevelser, sitt liv, sina åsikter om musik i allmänhet och synnerhet, på det mest märgfulla vis. Jag tror aldrig att jag läst en bättre text av Meltzers hand, och detta förlåter det mesta. FJ
|