Anki: Men måste man ursäkta sig då? Jon: Nej.
Svante: Det är helt onödigt. Lite ödmjukhet hade väl
inte skadat, men man behöver inte be om ursäkt.
Simon: Jag tycker att i de flesta serifansin som jag
har läst så har det varit snarast tvärt om, att de
flesta skriver i sina förord att "Det här är så
jävla bra", och "Vi kommer att ta över världen",
men sen så är det inte så jättebra och de tog aldrig
över världen.
Anki: Sen om man ser både på Elle' och på Ukraina så
utgår de mycket från er själva, de är väldigt
subjektiva, eller personliga i alla fall. Kan man vara för
personlig?
Simon: Om andra förstår vad man menar så tycker jag
inte att man kan vara för personlig. Man kan vara för
intern, bara likso, referera till futurusitisk typografi,
eller nånting. Det kanske inte är så intressant för
folk som inte är insatta i det. Men om det är nåt allmängiligt
som kärlek eller relationer eller så, så tycker inte
jag att man kan vara för personlig.
Jon: Jag tänker på ett exempel där en kompis till
mig gör ett fansin, och där han då skriver i en
artikel om hur han blivit sexuellt utnyttjad som barn.
Och jag undrar om han verkligen tänkt igenom den
effekten den gav. Fats ändå så bröt han helt nya
marker för vad man egentligen kan skriva i ett fansin. I
alla fall i Sverige, tror jag.
Simon: Tyckte du att det var för personligt då, det
han skrev?
Jon: Nej, jag bara reagerade... Eller, att jag... Ja...
Nej... Jo, kanske...
Simon: Men vadå, jag tycker absolut sånt är
intressant att läsa om. Det är mycket intressant att
utnyttja nån, eller läsa (skrattar åt sin Freudianska
felsägning) att nån blivit utnyttjad sexuellt än en
recension av Prodigys senaste tolva.
Jon: Jo, visst, men alltså, man kanske inte hade tänkt
sig genomslagstkraften i det skrivan ordet, att när du väl
skrivit det, så finns det där, och det kommer alltid
att finnas där, och det är lite svårt att ändra på
också, om man känner att "Det här skulle jag inte
ha gjort", och det är jävligt svårt att ångra
sig i det fallet.
Per: Då kan man väl ge ut ett nytt nummer, och
skriver det.
Jon: Ja, visst.
Anki: Men hur intressant är det egentligen, om ni utgår
från er själva, att skriva om sig själv? Funderar man
över det?
Jon: Ja, jag har funderat väldigt mycket över det.
Men jag kom bara fram till att jag inte har nåt
vettigare att skriva om än det jag upplever tillsammans
med mina vänner. Jag försöker förmedla min syn på världen
på ett sånt sätt som inte så många andra gör.
Svante: Det är väl inet så mycket att säga om det
egentligen. Om jag skriver om mig själv och folk vill läsa
det, så är det väl kul för dem. Om nån skriver om
sig själv och ingen vill läsa det så är det
junaturligtvis väldigt tråkigt, för den personen. Det
är tuff skit, liksom.
Jon: jag har faktiskt fått väldigt många positiva
reaktioner på mitt zine, faktiskt. Utan att vara, så där...
Simon: ja, de som bryr sig, de ger ju oftast positiv
kritik. Den sämsta kritiken som man kan få, tycker jag,
är att ingen bryr sig över huvud taget. Jag bläddrade
i lite i det här Elle', och jag tyckte att det handlade
för mycket om musik och för lite om dig själv, på nåt
sätt där också. Det stod väl nån sån turnédagbok
eller nåt sånt, det orkade jag inte läsa heller
Svante: Fan vad skönt att höra! Nej, men det handlar
ju mer om att sitta i en bil än musikrecensioner, på nåt
sätt.
Simon: Ja, det var ju inga musikrecensioner, men
allting kretsade ändå runt musik i alla fall.
Jon: Men jag spelar ju i ett band!
Simon: Sluta med det då (skratt och applåder)
Jon: Men mitt liv kretsar ju kring musik, och, nä,
inte helt och hållet, men ganska mycket, och då blir
det ju... Efter att jag skriver om mig själv så kommer
musiken naturligtvis in, och att jag kanske är lite rädd
för att utveckla mina åsikter, för det är ganska svårt
att få ner på papper exakt vad man tycker ibland. Förutom
om att jag tycker att Infest är världens bästa band, t
ex....
Okänd frågeställare i publiken: Ursäkta, men... (resten
omöjligt att uppfatta)
Svante: Definitivt.
Frågeställaren: (knappt hörbart, men ganska långt
mummel)
Svante: Det finns väl, jag håller med dig, men det
finns... Det finns ju dåliga exempel också, när man
bara skriver om sig själv så att det bara blir en
intern diskussion om sig själv, och sånt är inte kul
att läsa heller. Men jag håller definitivt med dig,
allt man skriver är ju personligt på ett eller annat sätt.
Jon: Som en journalist frågade mig i går om varför
jag var så subjektiv, och hon tyckte att meda var jävligt
objektivt, och jag tycker att ingenting, inget skrivet
ord, är objektivt. Det är ju alltid en människa bakom
som skrivit det, liksom.
Per: Sen om man har ett fansin så kanske det inte krävs
lika mycket, att man ska kunna lika mycket, som i mitt
fall kanske då om musik. Vi gör en musiktidning, och då
kan det kännas skönt att få skriva av sig.
Anki: En fråga som vi också ställt oss här på
Lava är "Vad är det som fattas bland fansinen?".
Vad är det som inte syns? Finns det nåt speciellt, förutom
subkulturerna inom musiken, och serietecknare och så.
Svanet: Det är alldeles för få tjejer som gör
zines. Det tänker man ju på på en gång liksom. Vad
sitter det fyra killar här för, och så sitter du och
ställer frågor. Det är ganska sjukt.
Anki: Vad tror du att det beror på?
Svante: Det beror på att män får lära sig från början
att vi ska tala rätt ut, utan att ifrågasätta så
mycket, oss själva, lika mycket som flickor.
Anki: Tror du att det är så basic?
Svante: Nej (skratt). Men jag tror att det kan finnas
nånting i det.
Jon: Jag tror att det är lika mycket killar som
tjejer som skriver, bara det att det är killar som har
en önskan att visa det för andra.
Simon: Jag tycker också det. Jag tycker inte att det
är ofta att man träffar en tjej som inte säger att hon
skriver på nåt sätt. Men som sagt, det är kanske inte
så många som ger ut det, kanske.
Anki: Varför ger hon inte ut det då?
Per: Ja, jag tror inte på teorin att de inte skulle
vilja att nån annan läste det.
Jon: Nej, inte viljan, men att våga.
Svante (förgrymmat tonfall): Det är för att det här
samhället är så jävla fucked up så att flickor får
lära sig att de ska hålla på med smink och... euhhmnnn,
müsli i stället för att göra zines liksom! (publiken
skrattar och applåderar) Och därför har de inte tid
att göra tidningar!
Simon: Tja, det är rätt många som skriver, även om
de håller på med smink och müsli (spridda skratt) så
skriver de. Det är jättevanligt att folk skriver, men
jag vet faktiskt inte varför de inte ger ut det. Det kan
jag faktiskt inte svara på.
Jon: Vad frågade ni oss för?
Svante (till Anki): Ja, vad tror du?
Anki: Det lämnar vi till efteråt.
Jon: Nej!
Svante: Men va fan, skämtar du, du är ju enda tjejen
här, säg!
Anki: Ja, jag känner det att man är väldigt självkritisk.
Vi har hållit på sen -92, och det har varit en lång
kamp, kan man säga. Vi har varit beredda att lägga ner
efter varje nummer, kan man säga.
Jon: Ja, men det är man ju alltid.
Anki: Nä, men vi är väldigt självkritiska, det är
mycket "Kan jag det här?" och "Är det här
tillräckligt bra?", och "Har jag nåt att säga?"
Och man ältar de frågorna ganska mycket. Kanke lite mer
än vad killarna gör. Sen till den gamla vanliga frågan,
om Internet är ett hot mot pappersfansin eller bara ett
komplement.
Per: Jag tror personligen på det senare alternativet.
Absolut. Det ska vara på papper, tycker jag personligen.
Anki: Men tycker du att det är hotat? Det behövs ju
ett ganska stort maskineri för att trycka en tidning.
Per: I vårt fall så har vi gjort så att vi har en
hemsida och en pappersvariant av det hela. Och vi lägger
mest energi på pappersvarianten.
Jon: Jag tror mest på att man lägger ut texterna [på
nätet], fast man ger ut det på papper.
Simon: Det bästa med Internet skulle vara för att nu
så, i och med att man kan hämta ned musik och så och
bränna det på CD-skivor så går det åt helvete med
muskindustrin, och det ser jag som en positiv utveckling
(publiken skrattar och applåderar).
Per: Det som är bra med Internet annars är väl också
att kommunikationen mellan läsarna och de som gör
tidningen har blivit mycket bättre.
Svanet: Ja, det är ju verkligen sant. Kommunikationen
har ju verkligen ökat. Men sen varierar det väl liksom...(till
Simon) Jag antar att du inte är så jävla sugen på att
lägga ut serier på internet? För det ger väl
inte riktigt samma känsla... Det beror jupå vad man har
för syfte, om det handlar att föra kampen kan man jun
använda... snö lika gärna som Internet eller papper.
Det spelar ju liksom ingen roll, mediet är obetydligt i
det fallet.
Simon: Det finns serier av mig på nätet, jag har
inte lagt upp dem själv, men sök på "Simon Gärdenfors"
så kommer du att hitta ett och annat. (spridda skratt)
Anki: Förutom Internet, om man ser Internet som ett
hot mot pappersfansin, finns det nåt annat som möjligtvis
kan göra att de försvinner?
Svante: Ja, medieskolorna, dessa Satans uppfinningar
av detta samhälle där vi ska försöka
institutionalisera kreativititen på det här sättet.
Det är fan ett stort problem. Man skapar små skyddade
verkstäder där man slussar in fjortonåringar så att
de ska sättas i ALU-köerna till dåliga
friteatergrupper och sånggrupper och sitta och göra
zines, eller vad fan de gör... (svåruttydd kommentar från
Simon) Nej, fel, de ska slussas in i mediavärlden redan
från tolv års ålder, liksom...
Simon: Så du menar gymnasie-...
Svante: Ja, det tror jag är ett hot, liksom. För att
folk, för det väl rätt tydligt att anledningen till
att folk inte gör fler zines, eftersom det är så
uppenbart mycket bättre, är för att de tror att de
kommer att må bättre av arbeta i en konventionell,
kommersiell, industri, där man, där det går till på
ett helt annat sätt. Ja?
(frågeställare från publiken): Finns det nån motsättning,
menar du att du inte skulle kunnna jobba på DN på dan
och göra fansin på nätterna, eller vadå?
Svante: Vad fan ska du jobba på DN för, om du gör
fansin på nätterna? (nån ropar "Vad?") Han
sa "Finns det nån motsättning mellan att jobba på
DN och att göra ett fansin på natten", och det
tycker jag definitivt, faktiskt.
Simon: Jag publicerar mina serier både -
(Två frågeställare från publiken, en man och en
kvinna, mumlar ohörbart)
Svante: Nej, det har jag slutat med, det är därför
jag gör den här tidningen i stället.
Anki: Vi kanske skulle berätta om din bakgrund?
Svante: Nej.
Anki: Nej tack. Vi lämnar det.
Svante: Nej, men, jag har skrivit länge, jag har börjat
skriva för lokaltidningar när jag var femton, och jag
har frilansat för många olika tidningar, både liksom
Svenska Dagbladet och varit med och startat tidningen
Darling och så vidare, liksom. Så jag har väl gjort
den kommersiella mediedelen på sätt och vis liksom. I
alla fall på väldigt låg nivå, liksom. Men grejen är
att har man väl gjort det, och tänker efter så lkommer
man fram till att man skriver texter om hur sjuka
kroppsideal vi har på en sida, och så vänder man sida,
och så är det en jävla annons för L'Oreal. Va fan,
det går inte ihop! Och ju mer man tänker på det, desto
tydlogare blir det att man måste sträcka upp fingret
och sätta sig och klippa och klistra, liksom (en stor
applåd)
Anki: Är det några fler frågor? För jag har inga
fler.
Svante: Säg gärna emot! Jag vet att det sitter lite
etablerade journalister här ute i lokalen, som kanske
har några invändningar eller andra... Ja?
(En okänd manlig frilans ute i publiken, kanske en
etablerad journalist): Finns det... (mummel) Är det inte
samma... (mummel) Jag kan ta mig själv som exempel, jag
är frilans.... (mummel)
Svante: Det du talar om, nu kanske inte alla hörde,
men det du talar om är den otroligt svåra frågan
"Hur mycket är det värt att kompromissa för att nå
ut till fler folk?". Och den frågan kommer man ju
aldrig nånsin undan, liksom.
Simon: Men om du skulle ha exakt samma texter som du
har i det här fansinet, men blev erbjuden att bli
distribuerad av Tidsam och få en fet månadslön. Hade
du gått med på det? Du hade ju fått ut samma budskap,
fast bara till fler folk?
Svante: Ja, det är en jättebra fråga. Det skulle ta
ungefär sjutton timmar att svara på.
Simon: Det känns som att du bara har inställningen
att det ska vara jävligt mycket punk, därför ska man
inte nå ut till många, även om man har möjlighet. (spridda
applåder)
Per: Går det att kompromissa nånting över huvud
taget?
Svante: Ja, det är jättesvårt. Jag vet faktiskt inte
riktigt. Jag menar, vi har ju haft exempel här [på
scenen] som visar att det går att nå ut till många,
som Punk Planet är ju ett bra exempel på det, att det går
att fixa på nåt sätt liksom. Lukas? (här når bandet
30-minutersstrecket. När det vänts fortsätter Svante
att orera:) ...vilja att det anns pengar i den här världen.
Och pengar är ju ett otyg som man helst inte vill röra
i, men det måste man göra.
|