
Seriealbum, 264 s
A5, färg + 24 s A6 färg + 24 s A7, $24. Maj 2004. McSweeney's, 429 7th Ave., Brooklyn, Amerikas Förenta Stater. |
McSweeney’s Quarterly Concern #13
Den tecknade
serien i Nordamerika har under de tio-femton åren tagit enormt stora
kvalitetsmässiga steg framåt, och under senare år så har de dessutom börjat
nå den bredare publik som de förtjänar.
Efter ett 60- och
70-tal som handlade om pubertala provokationer och ansatser till realism, ett experimentellt 80-tal och ett förfärande självbiografiskt 90-tal
har vi kommit till en punkt där den domineras av två giganter: Chris Ware och Daniel Clowes. Båda dessa
tecknare arbetar inom en relativt litterär ram, med längre, realistiska berättelser utan självbiografiska gimmicks. Men de
tar samtidigt tydligt spjärn mot både en undergroundtradition med rötter både i
Robert Crumbs verk och tidigare decenniers formexperiment och
navelskåderi-orgier. Dessa två tecknare har var och en på sitt håll utvecklat både uttryck och förhållningssätt
till sitt stoff, jämfört med sina föregångare. Några bärande
idéer, här liksom hos föregångaren Crumb, är misstro mot det moderna
amerikanska samhället, en djup respekt för hantverkskunnande och en nostalgi
för svunna nittonhundratalseror. Detta yttrar sig ofta som sympati för outsiders
av olika slag, vare sig dessa är luffare, nördar eller gymnasiala ungdomar med
för åldern typisk weltschmerz. Dessa individer skildras i serierna som
innehavare av något slags klarsyn som fattas i det övriga samhället, som
däremot flitigt satiriseras. Kulturkritiken är ofta subtil, men finns där hela
tiden, och samtidigt svår att reducera till enkla slagord. Den enda politiska
motståndshandling som framstår som möjlig är att möjligen försöka göra det
bästa av situationen och skapa sig en egen liten nostalgi-samlarvärld. Även om Clowes
och Ware är de mest vältaliga så är de egentligen bara toppen av ett berg av
tecknare som arbetar i en post-Crumb-tradition, där vissa andra, som t ex Joe
Sacco, rört sig så pass långt bort från originalinfluensen att den knappast
längre märks.
Parallellt med
att de amerikanska tecknade serierna utvecklats till denna punkt så har de mest
kritiskt uppmärksammade amerikanska prosaförfattarna arbetat med ett uttryck
som sannerligen inte ligger tre mil därifrån. Författare som David Eggers och
David Foster Wallace har arbetat med en typ av djupt inkännande, men samtidigt
formbesatt, kulturkritik som på ett liknande sätt gestaltar en uppgiven känsla inför
den amerikanska samtidskulturen som återfinns hos Clowes och Ware. Eftersom jag
dessvärre inte är så pass bevandrad inom den amerikanska samtidsprosan att jag
faktiskt läst dessa författare kan jag inte dra parallellerna så mycket längre
än så, men det ligger en kritisk-analytisk essä och lurar där nånstans i fall
nån skulle känna för att plocka up den tråden. Jag kan nöja mig med att observera
att det speciellt mellan David Eggers och Chris Ware verkar finnas ett band av samförstånd: Båda
är oerhört intresserade av att skapa inte bara minnesvärda texter eller serier,
utan bokobjekt, där ingenting i termer av sådant som papperskvalité eller
typsnitt får lämnas åt slumpen. Chris Ware gick så långt att han på egen bekostnad
reste till Kina för att övervaka tryckningen av den tredje upplagan av sin
stora serieroman Jimmy Corrigan, och jag skulle inte förvånas om Eggers skulle visa sig vara kapabel att göra
liknande resor. Vidare så framstår såväl Eggers som Ware besatta av de
formgrepp som de arbetar med, samtidigt som de på nåt paradoxalt vis lyckas
begrava denna formbesatta mentalitet så djupt att den inte alltid är speciellt
uppenbar för förstagångsläsaren. Dessutom hämtar de, som redan påpekats, näring
ur samma utgångspunkt, en moloken besvikelse över det samtida Amerika.
Just David Eggers är
inte bara en kritikerrosad och vida översatt författare, utan har även
igångsättandet av en rad tidningsprojekt
på sin meritlista. Bland dessa märks det respekterade litterära
magasinet McSweeney's Quarterly
Concern, som bjudit på en väldigt oförutsägbar blandning av genre-fiktion,
medveten formgivning och vilt skiftande format, där just förkärleken för
formatbyten är en annan gemensam nämnare med Ware.
Därför känns det
på något sätt bara naturligt att just Chris Ware får vara gästredaktör för föreliggande nummer
av McSweeney’s, med tecknade serier som tema. Det är en avundsvärd
uppgift Ware fått: I stort sett fria händer att introducera en bokläsande och
frisinnad publik för den vitala amerikanska tecknade seriekulturen av idag. Ware
gör precis ett så pass utmärkt jobb som man kunde förvänta sig. I princip alla
de mest viktiga namnen finns representerade med antingen utdrag ur redan
publicerade längre berättelser, smakprov på kommande albumprojekt eller vad jag
misstänker är specialproducerat material. Spännvidden i materialet som
presenteras är avsevärd. Det är lite löst grupperat i sektioner; humor, dokumentärer,
fiktion etc. Det finns plats för allt från zenbuddhistiskt poetiska betraktelser över naturens skönhet till en
skildring av en tvångsmässig porrmissbrukares vardag, från föregångsgestalter
som Robert Crumb till en fullkomligt okänd nykomling som David Heatley, från en
historisk exposé över den tecknade seriens rötter i grottmålningar till en nästan
dagsaktuell intervju med en misslyckad palestinsk självmordbombare. Det här är
inte bara en bok som alla med det minsta intresse för serier bör köpa och läsa,
utan även ge bort till alla vänner och bekanta som inte riktigt förstått
poängen med att intressera sig för en konstform som för
dem framstår som avsedd för barn, infantila vuxna och förståndhandikappade.
Att räkna upp
namnen på alla de medverkande i denna encyklopedi över betydande nordamerikanska
serietecknare är poänglöst, speciellt som de allra flesta redan nämnts eller
presenterats i Seriechock på ett eller annat sätt. Jag nöjer mig med att hålla
fram tre namn som jag av olika anledningar fastnade för vid läsningen.
Gilbert Hernandez
har publicerats flitigt på svenska redan innan, och jag läste hans skildringar
av livet i en latinamerikansk by med nöje innan jag tappade intresset för runt
tio år sedan, delvis för att Hernandez övergick till att göra porr- och
barnserier, men även för att jag inte orkade hänga med i hans myllrande
persongallerier, med tillhörande melodrama och självrefererande
tvåloperatendenser. Jag tror att det hela också bottnade i nåt slags motvilja som
jag kände mot Hernandez sätt att prioritera berättelser om kollektiv. Men de serier som
publiceras här har helt andra kvalitéer än de jag mindes från hans medverkan i
Pox under min tonårstid. En novellserie handlar om en liten pojke som behandlas
illa av äldre grabbar under sin första skoldag; lite lättköpt kanske, men
berättat på ett återhållet inkännande vis som jag gillar. Ännu bättre är den
serie ensidesepisoder som på ett poetiskt och fragmentariskt berättar om
fattiga lantarbetare som tvingas lämna sin by för att söka jobb i en avlägsen
stad. Det faktum att samtliga serier bär titeln ”Julio’s day” får mig att
misstänka att det rör sig om utdrag ur en större historiecykel, och att den
lille pojken i novellen är identisk med en av lantarbetarna i ensidorna. Hernandez har finslipat och renodlat stil och stoff så pass långt att jag
får en stark lust att läsa mer av hans senare produktion.
Ben Katchor är en
tecknare som, tillsammans med ungefär hälften av tecknarna i McSweeney’s,
medverkade i Art Spiegelmans påkostade antologiserietidning Raw under 80- och
tidigt 90-tal. På den tiden tyckte jag att hans serier, med sina skissartade
konturlinjer och gråtonslaveringar, var väldigt tråkiga och i princip plågade
mig igenom dem. När jag nu läser hans ”Excerpt from the series Hotel &
Farm”, en serie korta episoder som är nåt slags milt absurda skildringar av
skapandet av varor (”Farm”) och tjänster (”Hotel”) framstår han som en den
lågmält eftertänksamma satirens mästare, därtill en som i och med sin brett
anlagda, om än långt ifrån hätska, konsumtionskritik ytterligare illustrerar
den tes om en i långa stycken gemensam värdegrund hos de samtida nordamerikanska
tecknare som jag gav uttryck för ovan. Återigen får jag lust att gräva djupare,
leta fram Katchors album och fylla mina kunskapsluckor.
David Heatley har
jag redan nämnt. Tidigare har jag läst en egenutgiven serietidning som enbart
innehöll adaptioner av drömmar. Drömserier är en genre som många välkända
tecknare fått kämpa hårt för att skapa intressanta serier av, och jag kan inte
säga att Heatley lyckades speciellt väl vare sig i den tidningen eller i hans
bidrag till den i övrigt riktigt trevliga antologin Kramer’s Ergot. Döm då om
min förvåning när Heatley här presenterar ”Portrait of my dad”, ett fantastisk
litet myller av korta episoder där han inkännande berättar om sin far. Pinsamma
episoder, ovanor, sentimentala minnen om vart annat. Två drömepisoder lyckas
han slinka in i blandningen också, och här, när drömmarna suffleras av
realistiskt material om samma person, fungerar det. Metoden, att skildra en
människa genom små, lätt pinsamma, på ytan ytterligt triviala episoder leder
tankarna till Jeffrey Browns relationsserier och fixeringen vid en förälder
leder tankarna till Chris
Wares Jimmy Corrigan, eller för den delen David Liljemarks ”Matbordet”. Mycket, mycket bra. Heatley är definitivt ett framtidshopp.
Boken är givetvis
ett mästarstycke även rent formmässigt. Ett rejält band med ett stort, utvikbart
skyddsomslag i stil med det som fanns på den hårdpärmade utgåvan av Jimmy
Corrigan. På skyddsomslagets utsida finns en serie av redaktören där han
skildrar serieteckarens vedermödor, på insidan finns presentationer av de
medverkande, en stor teckning av Gary Panter, samt mycket väl valda läs- och
köptips för den läsare som fått blodad tand och vill gå vidare med
serieläsandet. I de fickor som bildas i omslaget i hopvikt skick har två häften
i A6 respektive A7-format stuckits in. I själva boken har blädderintrycket varierats genom att
några text-essäer smugits med, och dessutom har det tjusiga greppet att
reproducera serieoriginal och skisser på ett sådant sätt att blyertsstreck,
gulnande papper och skrynkelveck syns använts på en del ställen där pre-modernt
material som de sista, oavslutade Krazy Kat-stripparna, eller Charles Schulz
sista ”Snobben”-skisser återges.
Givetvis kan
urvalet av material diskuteras, och här finns faktiskt enstaka serier som jag
gärna hade varit förutan, trots att de formmässigt är oklanderliga. Över huvud
taget så känner jag att Ware på några ställen givit förtur till hantverksmässig
fulländning framför innehåll. Till exempel så är Kaz en tekniskt sett en
oerhört mycket mer skolad tecknare än Sam Henderson, men den sistnämnde lyckas
betydligt mer ofta vara rolig. Gissa vem av dessa två som är med i boken? Vidare
så känns det lite som att dessa formbesatta urvalskriterier, som säkerligen
inte sitter djupare än att de är relaterade till Wares egen personliga smak,
gjort det svårare för kvinnor att platsa. För i en medverkandelista som
innefattar hela 36 namn hade det väl i rimlighetens namn gått att få med fler
än tre kvinnor? Speciellt med tanke på att vissa medverkande inte ens är
serietecknare, utan skribenter.
Hur som helst så
kan jag inte nog understryka hur bra och viktig den här boken är. Dessutom
känns det som att den bara är en milstolpe av många längs vägen mot en
situation där den tecknade serien på allvar får anseende som en konstform
värd att ta på allvar. Till exempel så kommer en av Kramer’s Ergot-redaktören Sammy Harkhams eget bidrag till det senaste numret av
sin antologi att inkluderas i David Eggers årligen utkommande antologi ”The Best American Nonrequired Reading” som kommer ut senare i höst. Förra årets
volym hade ett omslag av Dan Clowes och innehöll bidrag från Lynda Barry,
tecknare som för serieläsare sedan mer än tio år är välkända namn; Harkham (som f ö inte är med i McSweeney's) är en
nykomling som aldrig hunnit publiceras i samlad albumform. Så pass långt har alltså
frontlinjen för de serier som presenteras för en bredare publik hunnit flyttas på bara
ett år. Amerikansk mainstreampress skriver numera om serier i en omfattning som saknar
motstycke i historien. Vid juletid så kommer en andra volym av ”The Smithsonian
book of comics”, som en senkommen uppföljare till den lika klassiska som omfångsrika volym med
förkrigs-dagspresserier som utgavs på 70-talet, med serier från
hela efterkrigstiden, ett bredare urval än Wares i McSweeney's. Där kommer att finnas plats för allt från superhjältar
till specialtecknade bidrag från Ben Katchor och Chris Ware. Seriemediet har, självfallet även
på grund av den uppmärksamhet som följt på några
serie-relaterade filmer, en oerhörd medvind i Förenta staterna just nu, och jag tvivlar på
att det kommer att dröja speciellt länge innan de svenska bokförlagen hakar på på allvar. Det skulle faktiskt
förvåna mig om inte åtminstone ett trendigt cutting edge-förlag som Modernista
låg i förhandlingar med ett par av de ledande namnen i denna flodvåg
av bra serier som bildas när fördämningarna brister efter att depåerna av kvalitets-verk
stadigt fyllts på under en följd av år. Enligt alla tillgängliga uppgifter säljer
den här McSweeney’s-volymen bra, och dessutom i bokhandlar, till vanliga bokläsare, inte till de redan frälsta som kollar
nyinkommet-hyllan i sin lokala seriebutik varje vecka. Den lyckas verkligen nå ut,
och detta är helt välförtjänt.
Idén om att nå ut
med bra serier till en bokläsande publik är gammal, och allvarligt riktade
försök i den riktningen gjordes redan på 80-talet, där den något osannolika
trojkan Art Spiegelmans ”Maus”, Alan Moores ”Watchmen” samt Frank Millers ”Dark
Knight” användes som argument för att ta mediet på allvar. En lysande
serieroman om en koncentrationsläger-överlevare och två i och för sig kompetent
gjorda, men ändå, långkalsong-superhjälteserier. Även om det gjordes försök att
ge uppmärksamhet att föra ut även mer seriöst syftande verk som på ett mer
naturligt sätt anknöt till Spiegelmans sedermera klassiska bok till en bredare publik så fanns det på den
tiden inte så många andra serier som var värda all den medie-hausse som dessa
serier fick, och vågen ebbade ut. Folk köpte ”Maus”, såg den som en anomali och
glömde mediet. Nu är situationen en helt annan, det finns en kritisk massa av
högkvalitativa verk att upptäcka för den som intresserat börjar leta. Och även
om relativt få bokläsare börjar intressera sig för serier så är denna lilla,
lilla fraktion av väldigt stor försäljningsmässig betydelse med tanke på hur
uselt bra serier av hävd har sålt under en rad av år. Och under de generationer som nu
äntligen börjat få sina välförtjänta försäljningsframgångar väntar flera nya,
som redan nu, på fansinnivå håller en imponerande kvalité. Framtiden är ljus,
kort sagt.
Fredrik Jonsson
|